top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעידו חסון

כיצד לקנות, לאחסן ולהשתמש בתמרים

עודכן: 31 במרץ 2022

תמרים נחשבים לפירות מתוקים,טעימים ובריאים אומנם ההבדלים בין התמרים הטריים לבין שאר התמרים המסוכרים, מיובשים והקצוצים הם הבדלים של בין שמים לארץ. הנה כמה נקודות מפתח חשובות שאתם צריכים לדעת על התמרים הטריים של תמר חסון וכמובן גם כמה רעיונות מתוקים שאפשר לעשות איתם.


תמרים טריים | מתי קונים תמרים | כיצד לבחור תמרים | סוגי תמרים | איך לאחסן תמרים | איך משתמשים?

תמר טרי של תמר חסון
תמר מג'הול עסיסי טרי

תמרים טריים

קיימים אצלנו בארץ תשעה סוגי תמרים, תמר הוא הפרי שצומח על אשכול התמרים, שם הוא מקבל באופן טבעי מהעץ את כל מה שהוא צריך כדי לגדול ולהתפתח, כשהתמר מגיע לשלב הבשלות הוא נחשב לפרי טרי! ונקרא "תמר עסיסי". מי שמכיר רק את התמרים המתועשים שנמכרים בחנויות יכול בעיקר, לדמיין בלבד איך טועם תמר טרי שהרגע נקטף מהעץ. תמר טרי עסיסי הוא תמיד בעל מרקם רך, נימוח ופריך שנמס בפה עם טעם מרענן של קרמל – אי אפשר לפספס, אם טעמתם פעם תמר טרי אתם וודאי מכירים את ההבדל בטעם ובמרקם.

עם זאת, את רוב התמרים ניתן להשאיר על העץ לתקופת זמן קצרה אחרי שהבשילו וכך לייבש אותם באופן טבעי, תמרים מסוג זה יקראו תמר "חצי יבש". תמר חצי יבש שונה לגמרי מהתמרים הזולים שיובשו בערמות ענק באופן תעשייתי והם נחשבים לתמרים מעולים וטעימים בפני עצמם. כאן במשק של 'תמר חסון' אנו מגדלים אך ורק תמרים טריים, בשיטת גידול מסורתית ובעבודת יד בלבד.


מתי קונים תמרים טריים

התמרים גדלים בצורה טובה בסביבה אקלימית חמה ולכן בדרום הארץ ניתן למצוא הרבה מטעי תמרים, אומנם בשונה מהדרום המדברי, האזור הצפוני של עמק הירדן ליד הכנרת, חם באותה מידה כמו בדרום אך האדמה הצפונית הפורייה רוויה במינרלים ומעשירה את טעמם של התמרים בכמה מידות מעל התמרים הדרומיים. המשק של תמר חסון נמצא במושבה מנחמיה בעמק הירדן שבצפון הארץ. עונת הגדיד במטעים הצפוניים היא ממש לפני ראש השנה היהודי וזה הזמן המדויק לגדיד (קטיף) התמרים הללו. במשך השנים ואחרי ניסיונות ומחקרים רבים נמצא שהתמר הטרי נשאר בדיוק באותו הטעם והמרקם כאילו נקטף עכשיו מהעץ אם מכניסים אותו להקפאה עמוקה בטמפרטורה של 18- מעלות, התמרים לא קופאים ורק "נעצרים בזמן" וניתן לאכול אותם מיד ברגע שיצאו מהמקפיא. באופן הזה 'תמר חסון' עוצרת את הזמן, שומרת ומשווקת את התמרים הטריים שלה במשך כל השנה.

כיצד לבחור תמרים

תמרים טריים יכולים להיות מקומטים אבל אסור שהם יהיו קשים, חפשו תמרים שמנמנים ומעט מבריקים. הימנעו מתמרים שגיבשו נקודות סוכר לבנות על עורם (מעט לובן זה בסדר אך לא גבישים של ממש) סימני הסוכר מצביעים על כך שהתמרים לא טריים או לא אוחסנו באופן הנכון.

סוגי תמרים

ישנם אינסוף זני תמרים בעולם, בישראל הזנים הנפוצים הם: מג'הול, חיאני, ברי, אמרי, דקל נור, חלאווי, חדראווי, זאידי ודרי.

לרוב, בשביל למצוא את התמרים הללו תצטרכו קצת מזל ואולי תפגשו אותם בחנויות בודדות כשהם עדיין טריים או פשוט תצטרכו להכיר חקלאי שיסכים למכור לכם מהתמרים שלו לפני שהם (התמרים) עוזבים את הארץ. פרמטר נוסף שכדאי לשאול לפני רכישת תמרים הוא מתי הם נגדדו, תמרים נשארים טריים אם אוכסנו כראוי במשך שנה אחת בלבד, אחר כך הם מאבדים מטעמם ומצורתם. תמר חסון מסיימת את מלאי התמרים בכל שנה ויוצאת לפגרה ברגע שנגמר המלאי, כך אנו מבטיחים תמרים טריים בכל פעם שתרכשו אותם מאתנו.

איך לאחסן תמרים

תמרים טריים ניתן לשמור במקרר במשך חודשיים ובמקפיא למשך שנה. את התמרים החצי יבשים ניתן לאחסן בכלי אטום ובמקום חשוך קריר ויבש ולאו דווקא במקרר וכך גם הם ישמרו טוב במשך כחודשיים, גם התמרים החצי יבשים ישתמרו יותר טוב במקפיא.

המלצה חמה מאתנו היא לשמור את כל סוגי התמרים האיכותיים (טרי וחצי יבש) במקפיא בטמפרטורה של מינוס 18 מעלות ולהשתמש לפי הצורך. הוצאתם את התמרים מהמקפיא והשארתם אותם כמה ימים בטמפרטורת החדר? אין בעיה! כיוון שמדובר בפרי טרי ולא בבשר אין כל בעיה להפשיר ולהקפיא את התמרים אינספור פעמים...


תמרים בריאות, וטעימים להפליא
תמר מג'הול חצי יבש טרי


איך משתמשים בתמרים

תמרים טריים, לטעמי, אוכלים בצורה הטובה ביותר כמו שהם, לצד כוס קפה או ספל תה שיאזנו את המתיקות הטבעית שלהם. עם זאת ישנן דרכים רבות ליהנות מהם, ניתן להוסיף אותם למגוון סלטים, הם נהדרים בבישול ארוך כמו קדרה או אפילו בחמין של שבת. מומלץ לגלען את התמרים ולהוסיף להם מילויים טבעיים מגוונים ולא רק אגוז מלך, ניתן למלא את התמרים בפולי קפה למשל (איזון הטעמים בין השניים הוא מושלם), גבינות או תחליפי גבינות גם הם טנגו מנצח יחד עם התמרים הטריים, ניתן להקפיץ אותם בשמן זית למשך כמה שניות בתוספת טוויסט של פלפל חריף ומעט מלח הימליה והנה לכם מתאבן מושלם לצד כוסית אלכוהול, או כמובן להשתמש בהם למאפים.

בפוסטים הבאים נעלה מתכונים מיוחדים ובריאים שאפשר להכין עם התמרים הטריים שלנו, יהיה מתוק לעקוב! הצטרפו למועדון הלקוחות שלנו ונעדכן במייל על פוסטים חדשים בבלוג. >>לחנות של תמר חסון

3,368 צפיות0 תגובות
bottom of page